Feedback geven: het 4G-model
Soms kan feedback een negatieve weerklank hebben, omdat we het vaak verwarren met kritiek. Waar kritiek eerder ongefundeerd en zonder doel is, heb je met feedback een doel voor ogen: de ander te helpen zich te ontwikkelen. Te ondersteunen en een spiegel voor te houden zodat deze zichzelf kan verbeteren en hopelijk zelf blij te worden van deze ontwikkeling.
In onze vorige blog over feedback kon je lezen over het Sandwich model, dat veel gebruikt wordt om feedback een positieve toon te geven. Als je dit geen prettig model vindt, of het idee hebt dat je hiermee niet uit de voeten kunt, kun je ook gaan voor het 4G-model.
Het 4G-model
Bovenstaande model geeft een meer positieve dan negatieve boodschap. Dat werkt ook zo bij het 4G-model, waarbij je reflectief vanuit je eigen ik de boodschap weergeeft.
1) Gedrag - Beschrijf het gedrag van de ander
2) Gevolg – Beschrijf de consequentie of het gevolg van dit gedrag
3) Gevoel – Beschrijf het gevoel dat dit bij jou teweeg brengt
4) Gewenst – Leg uit wat jij liever zou zien bij de ander
Een voorbeeld:
1) Het valt me op dat je niet op de afgesproken tijd aanwezig was.
2) Het gevolg daarvan is dat we later moeten starten.
3) Ik merk dat ik mij daaraan stoor, want het is zonde van de tijd.
4) Ik wil graag afspreken dat je 5 minuten vóór 9 aanwezig bent zodat we stipt om 9 uur kunnen starten.
Alternatieve route: vragen stellen om het gesprek op weg te helpen
Als alternatieve feedback manier wil ik hier graag een lans breken voor de houding die ik ‘neutraal explorerend’ noem. Daarbij ga je als het ware als een helicopter boven de situatie hangen en benoem je op neutrale wijze wat je ziet. En je vraagt dóór. Je zou in bovenstaande situatie bijvoorbeeld kunnen aangeven: “Je was niet op tijd vanochtend. Hoe is dat gekomen?”
Door zonder oordeel een vraag te stellen nodig je de ander uit om eerlijk antwoord te geven. De ander durft zich kwetsbaar op te stellen omdat ‘ie aanvoelt dat jij er geen ‘straf’ over gaat geven.
Feedback is niet statisch
Zoals je kunt lezen is er voor feedback geen vastomlijnd model omdat het afhankelijk is van je eigen persoonlijkheid en het reflecterend vermogen van de ander. Wat je wel kunt doen is deze modellen gebruiken als leidraad en er je eigen draai aan geven. Voor feedback geldt: hoe vaker je oefent, hoe beter je erin zult worden. Succes!