Home > Inspiratie > Regie houden over je eigen leerproces als HR-pr...

Regie houden over je eigen leerproces als HR-professional

Regie houden over je eigen leerproces als HR-professional

Leren, houdt dat ooit op? Misschien ben je net gestart met een nieuwe baan of ben je al jaren aan de slag, in beide gevallen is er nog genoeg kennis op te doen. Tijdens je opleiding ben je (ooit) bewust met leren bezig geweest. Nu, als (beginnend) professional leer je veel door praktijkervaring op te doen. En dat is soms best lastig. Zeker als het druk is! Het is zinvol en belangrijk om je leerproces eens bewust ter hand te nemen en zelf actief vorm te geven. Maar hoe regisseer je jouw leerproces als professional?

De bekwame HR-professional

Ongeacht de hoeveelheid werkervaring die je als HR professional hebt, zul je merken dat je op bepaalde competenties bewust bekwaam bent. Je bent goed in en wat je doet en voelt je zeker over je werk. En wellicht merk je dat je je op andere competenties regelmatig bewust onbekwaam voelt? Wel weten wat je wilt, maar even niet weten hoe je het voor elkaar gaat krijgen. Dat is ook logisch omdat je in jouw vakgebied te maken krijgt met allerlei (nieuwe) thema’s en uitdagingen. Denk aan thema’s zoals ‘wat is mijn toegevoegde waarde als HR-professional’, ‘onboarding’, ‘inclusiviteit’ of ‘contact houden in en na corona’? Nieuwe thema’s, waarin je je soms bewust onbekwaam voelt) kunnen een gevoel van onzekerheid met zich meebrengen…

Omgaan met je eigen leerproces

Dat gevoel is niet te sturen, maar hoe je met dat gevoel omgaat wél. Als je kijkt naar het plaatje van de leercirkel, dan is onbewust onbekwaam een eerste stap. Die heb je al genomen als je onzekerheid voelt want dan ben je bewust onbekwaam, stap 2. Je bent je er dan immers van bewust dat er iets is waar je misschien niet zo goed in bent. Neem tijd voor deze stap, omdat je in de overgang van stap twee naar stap drie het meest te leren hebt. Geef jezelf alle tools, tijd en ruimte die je nodig hebt om bekwaam te worden. Wat daarbij helpend is, is om niet van jezelf te verwachten dat je direct bij stap 4 kunt komen. Toen je op school alle hoofdsteden moest leren, heb je dat ook niet na één keer lezen al in je opgenomen.

   
 

Leren doe je niet alleen

Het is dus belangrijk om continu ruimte te geven aan je leerproces. Bewezen is dat het dan van belang is dat je je lerend opstelt en hierover communiceert met collega’s en/of vakgenoten. Een manier hiervoor is deel te nemen aan Intervisie. Intervisie is een mooie en zuivere methodiek waarbij je door middel van een heldere gesprekstructuur een vast groepje vakgenoten een thema of dilemma binnen je eigen werkcontext onderzoekt. Iedere deelnemer brengt eigen ervaringen en kennis mee. Met hulp van elkaar wordt vaak al snel de situatie veel duidelijker. Na afloop weet je wat je te doen staat en heb je nieuwe energie en inspiratie opgedaan. Het is een absolute waarheid: Hoe meer je met anderen deelt, hoe meer je zelf ook zal ontvangen. 

Wil je met vakgenoten sparren over thema’s en uitdagingen in jouw werkcontext? Wellicht is intervisie wel geschikt voor jou. Je kunt hier meer lezen over intervisie bij Building19.